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フィンランド発の「マリメッコ(Marimekko)」は、独創的なプリントと鮮やかな色使いによって世界中で支持されているブランドだ。インテリアや雑貨などを展開するライフスタイルブランドの先駆けでありながら、近年はコペンハーゲン ファッション ウィークに参加し、ファッションとサステナビリティをリードする存在でもある。代表的な花柄のウニッコが60周年のアニバーサリーイヤーを迎えるタイミングで、楽天による日本のファッションシーンをエンパワーメントするプロジェクト「by R」を通して「Rakuten Fashion Week TOKYO 2024 A/W」への初参加が決定。3月15日には日本でランウェイショーが行われる。マリメッコのクリエイティブディレクターであるレベッカ・ベイさんに、タイムレスな魅力を持つマリメッコのアイデンティティや東京で開催するショーについて尋ねた。 Finnish brand Marimekko has gained a worldwide following with its original prints and use of bright colors. While a pioneer lifestyle brand developing miscellaneous and home decor products, it has also become a leader in fashion and sustainability, recently taking part in Copenhagen Fashion Week. To coincide with the 60th anniversary of Unikko, its iconic floral pattern, Marimekko is participating in Rakuten Fashion Week TOKYO for the first time with 2024 A/W collection, through Rakuten's fashion project “by R.” A runway show will be held on March 15th in Japan. We asked Marimekko's creative director, Rebekka Bay, about Marimekko's timeless appeal and the upcoming show in Tokyo.
マリメッコのテキスタイルの多くは、北欧の自然や建築からインスピレーションを得ています。自然は誰もが大切にする普遍的なもの。私にとってマリメッコも、普遍的な存在です。ヘルシンキの本社の先進的な施設では、熟練の職人やデザイナー、アーティスト、イノベーターたちがコラボレーションパートナーと協力して、新しいプリントを生み出すだけでなく、縮尺や配色をアレンジするなど、新たな技法を開発しています。 Many of the Marimekko prints have taken inspiration from Nordic nature, as well as its architecture, but nature itself is a universal concept that everyone can appreciate. To me, Marimekko is also universal. The modern facilities at our headquarters in Helsinki is where our highly skilled craftspeople work alongside designers, artists, innovators, and other collaboration partners to develop not only new prints, but also scales, colorings and new techniques.
マリメッコのデザイン哲学は“時代を超越すること”。大胆なテキスタイルと色を通して、日常生活に喜びをもたらすことが私たちの使命です。マリメッコのドレスは、新たな絵柄を描くキャンバスであり、長年にわたってデザイナーやアーティストが3,500を超えるユニークなプリントを創作してきました。そして毎年、新たなプリントがデザインされています。 Marimekko’s design philosophy is “timelessness.” Our mission is to bring joy to everyday life through our bold prints and colors. Marimekko dresses are a canvas on which new designs are created, and over the years, designers and artists alike have created over 3,500 unique prints. Each year, new prints are being designed.
ウニッコは 1964 年、マイヤ・イソラ(Maija Isola)によってデザインされました。 当時、マリメッコの創始者であるアルミ・ラティア(Armi Ratia)は、プリントでは花の本質を忠実に表現できないと考え、コレクションから除外していたそうです。そこでイソラは花を抽象化して描き、そのシリーズの一部として、ウニッコも登場しました。現在ウニッコは、幸福や力強い創造性を象徴する存在であり、プリント作りのアートを讃えるマリメッコのデザインアイデンティティとして受け継がれています。 Unikko was designed in 1964 by Maija Isola. At that time, Armi Ratia, the founder of Marimekko, believed that the true essence of flowers could not be faithfully captured in print and excluded them from the collections. So Isola painted a series of flowers in abstract form, and Unikko emerged as part of that series. Today, Unikko stands as a powerful emblem of joy and creativity, continuing to be Marimekko's design identity and celebrating the art of print.
マリメッコは、“楽しい生き方”や“生き方の哲学”という言葉で表現されることが多いです。 近年ではプリントと色使いで有名であるように、シルエットやフィットでも評価を高められるように注力しています。私たちはファッションだけでなくサステナビリティも強化をするためにコペンハーゲン ファッション ウィークに参加してきました。 Marimekko is often described as a joyful way of life or a philosophy for living. In recent years, we have focused on making Marimekko as well known for its silhouettes and fit as it is for its prints and colors. We participate in Copenhagen Fashion Week to strengthen our commitment not only to fashion, but also to sustainability.
マリメッコは日本でも長い歴史があり、現在はフィンランドに次ぐ2番目に大きな市場です。 上陸当初から、日本のお客さまの好みに合致し、強い共感を得ることができました。進化を続けるマリメッコのライフスタイル哲学と、今日の日本のコミュニティの親和性を感じています。 Marimekko has a long history in Japan, which is currently the largest market after Finland. Since our arrival in Japan, Marimekko has strongly resonated with the tastes and preferences of our Japanese customers. We see an affinity between Marimekko's ever-evolving lifestyle philosophy and our Japanese community today.
美しさと実用性を備えたマリメッコのドレスはどの市場においても、重要なアイテムになっています。新たなデニムのプロジェクトである「マリデニム(Maridenim)」も今後、世界的に共感を得ることを願っています。 The beauty and practicality of Marimekko dresses make them an important addition to any market. I hope that Maridenim, our new denim project, will resonate with our global community.
マリメッコを代表するウニッコの60周年を記念した2024年秋冬コレクションをご紹介します。花を抽象化したウニッコ、実用性という視点でモノリシック建築やその素材との関係性を探求しています。日本とスカンジナビアの両方の文化、そしてドレスアップとドレスダウンのアイデアを融合したショーになるので、楽しみにしていてください。 We will be introducing our autumn-winter 2024 collection and celebrating the 60th anniversary of Marimekko's iconic Unikko floral print. The collection explores Unikko's abstraction of flowers and its relationship to monolithic architecture and its materials from the perspective of practicality. The show concept will be a celebration of both Japanese and Scandinavian cultures, as well as ideas of dressing up and dressing down, so look forward to it.
ウニッコ60 周年記念の特別なビジュアルをあしらったユニセックスなアイテムと、桜の季節に合わせたホームプロダクトを用意していますので、ぜひショーと共に楽しんでいただければ嬉しいです。 We will be launching exclusive unisex items with special Unikko 60th anniversary visuals and home products to coincide with the cherry blossom season. We hope that you will enjoy the exclusive items along with the show.
2024.3.1 10:00販売開始 Sale launches 10:00 March 1st 2024
過去に「by R」で行われたイベントを拝見し、取り組みに関心を持っていました。日本のお客さまに向けて、新しい現代的な方法でブランドをお見せし、楽天を通じてサプライズをお届けできると確信しています。
ウニッコの 60 周年を祝福するこの2024 年に、参加できるのはベストだと感じています。楽天ファッションウィーク東京は、世界で大きな影響力を持つファッションウィークの一つ。 フィンランドのデザインハウスとして、私たちは今シーズンの「by R」参加ブランドに選ばれたことを光栄に思います。
We have seen previous "by R" events and were inspired by the project. We feel confident that we can show the brand in a new and modern way to our Japanese audience and, through Rakuten, offer something surprising.
In the year we celebrate Unikko's 60th anniversary, we feel it is the right time and right place for Marimekko to participate. Rakuten Fashion Week Tokyo is a very influential fashion week globally. As a Finnish design house, we feel honored to have been chosen as a participating brand in this season's "by R" project.
楽天がタイトルスポンサーを務める半年に一度のファッションの祭典、
「Rakuten Fashion Week TOKYO」とその期間中に楽天が主催するプロジェクト「by R」の最新情報をお届けします。