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藤田哲平によるファッションブランド「サルバム(sulvam)」は9月6日(金)、楽天の「by R」による支援を受けて、「Rakuten Fashion Week TOKYO 2025 S/S」にて、東京での3年ぶりとなるランウェイショーを開催した。2024SSより本格的にレディースコレクションをスタートさせたブランドにとって、初となるメンズとレディースを融合した合同ショーは、常に既成概念に捉われずにブランドを前進させてきた藤田らしさが隅々に発揮された。「今は、アウトプットしたいことに溢れている」と本人が言うように、得意とするテーラリング、自らの強みとするパターンの技術と魅力を、50ルックで最大限に披露したショーでもあった。
メンズでは、「サルバム」の得意とする断ち切りディテールのテーラリングや歪みを加えたトップス、鮮やかな配色がアクセントになったアロハシャツなど、クラシックな素材やフォーマルアイテムにひねりを効かせたラインアップ。レディースでは、メンズと同様にパターンテクニックでシルエットやディテールに遊び心を加えたテーラリングのほかに、ストライプやペイズリーなどのテキスタイルが目を引くアシンメトリーのアイテムなど、ブランドが掲げる “芯のある人”に向けた、一味異なるエレガントな日常着が揃った。ショーには、ロサンゼルス発祥のスタッズベルトブランド「HTC」とのコラボレーションで制作した限定のベルトやウォレットチェーンも登場。これらは「Rakuten Fashion」でショー後に発売されているので必見。
今シーズンのショー会場選定には、藤田がパリでデザイナーや学生たちと交流する中で、日本と現地の教育の違いに気付いたことが影響している。選んだのは、藤田の母校である文化服装学院の遠藤記念館大ホール。日本では得がたい、本物のショーを観る機会、ファッションの仕事の現場の機会を学生へ提供するという社会貢献も織り込み、楽天が「by R」に込めた思いと共鳴させた。学生は現場の運営のみならず、スタイリスト服部昌孝の指導のもとフィッターとして参加。選抜された6名が、藤田がパターンを引いたショーピースを縫い上げるプロセスに携わるなどの現場経験を得る機会となった。ショーの中盤に登場した赤いセットアップの3ルックがそれにあたり、ショー後に文化服装学院へ寄贈されることとなった。藤田の後進への思いや創作の集大成を感じさせるクリエイションを、フォトとムービーで是非チェックして!
Fujita Teppei's fashion brand Sulvam held its first Tokyo runway show in three years on September 6 as part of Rakuten Fashion Week TOKYO Spring-Summer 2025. The show was sponsored by Rakuten's "by R" project. This was Sulvam's first joint show combining womenswear, which was launched in Spring-Summer 2024, and menswear. It clearly underlined the approach of Fujita, who has developed the brand without being bound by stereotypes. "At the moment, I’m brimming with ideas for output,” Fujita himself says. The show was proof of this, highlighting the brand’s tailoring skills and pattern techniques, which are Fujita’s forte, and wowing the audience with 50 looks.
The menswear lineup featured classic materials and formal items with a twist, such as tops with added distortion or frayed-edged tailoring that is a Sulvam feature, and aloha shirts accentuated with vivid colors. For womenswear, as well as tailoring that played with silhouettes and details added by pattern techniques similar to those in the men's collection, asymmetrical garments made with eye-catching textiles such as stripes and paisleys were some of the elegant but unusual everyday clothing that echoes the brand’s ethos of designing for “people who think for themselves.” The show also featured limited-edition belts and wallet chains created in collaboration with the Los Angeles-based studded belt brand HTC. These went on sale on Rakuten Fashion after the show and should not be missed.
The choice of venue for this season's show was influenced by Fujita's interaction with designers and students in Paris, where he noticed the difference between Japanese and French education. He chose to stage the show at Endo Memorial Hall at his alma mater, Bunka Fashion College. The event allowed students at the college to see a real fashion show and experience work in the fashion industry, opportunities that are rare in Japan and, as a form of social contribution, correlate with the goals of Rakuten's "by R" project. The students were not only part of the venue management but also acted as fitters under the guidance of stylist Hattori Masataka. Six specially chosen students gained on-the-job experience by being involved in the process of sewing showpieces from patterns drawn by Fujita. Three outfits that appeared in the middle of the show in crimson were donated to Bunka Fashion College after the event. Check out the photos and videos to learn about Fujita’s ideas for the future and see his creations, which are the culmination of his creativity.
「by R」限定商品
「sulvam」が「by R」へ参加することを記念し、今年オープンするパリ旗艦店とのダブルネームタグをあしらったシャツや、LA発祥のスタッズベルトブランド「HTC」とコラボしたベルトとウォレットチェーンなど、全4型の限定商品を「Rakuten Fashion」にて販売します。
特別なアイテムをぜひお楽しみください。
To commemorate Sulvam’s participation in "by R", a total of four limited-edition items will be available on the Rakuten Fashion online shopping site. These include a shirt with double name tag featuring Sulvam’s flagship store, which opens in Paris this year, and a belt and wallet chain made in collaboration with LA-based studded belt brand HTC.
We hope you’ll love these special-edition items!
2024年9月9日 10:00販売開始 Sales launch at 10:00 AM September 9th, 2024
楽天がタイトルスポンサーを務める半年に一度のファッションの祭典、
「Rakuten Fashion Week TOKYO」とその期間中に楽天が主催するプロジェクト「by R」の最新情報をお届けします。